3 of 4 wielen: welke heftruck past bij uw logistieke proces?

Welke heftruck past bij uw logistieke proces

Aan vierkante meters industriegrond hangt een behoorlijk prijskaartje. Daarom willen bedrijven de beschikbare oppervlakte zo efficiënt mogelijk gebruiken. Het is dus de kunst om in een magazijn zo veel mogelijk palletplaatsen te creëren. Vaak gaat in een magazijn veel ruimte verloren aan de gangpaden waar de trucks moeten rijden. Het is cruciaal om de breedte van de gangpaden en de benodigde heftruck goed op elkaar af te stemmen. In dit blog geef ik u graag een aantal tips voor welke heftruck bij uw logistieke proces past.

Elektrische heftruck met 4 wielen

Voor het in- en uitladen van pallets in magazijnen zijn er diverse soorten trucks beschikbaar. De standaard, elektrische heftruck is uitgerust met 4 wielen. Dit type heftruck is prima inzetbaar op buitenterreinen. Binnen komt hij minder goed uit de verf. Deze elektrische heftruck heeft een grote draaicirkel en vraagt dus om brede gangpaden.

Elektrische heftruck met 3 wielen

Als alternatief voor de standaard elektrische heftruck met 4 wielen geldt de variant met 3 wielen. Dit model bewijst ook op buitenterreinen zijn meerwaarde. Deze ‘driewieler’ is veel wendbaarder, doordat het achterwiel (of de dubbele achterwielen) geheel haaks kunnen rijden. Dankzij zijn wendbaarheid kan dit type heftruck ook in smallere gangpaden prima uit de voeten. Beide elektrische heftrucks (3 en 4 wielen) hebben ook een nadeel: de maximale hefhoogte ligt op circa 6 meter, waarbij de resterende capaciteit ook nog relatief laag is.

De reachtruck als oplossing

Wilt u in het magazijn een pallet met een behoorlijk gewicht ‘wegzetten’? Kies dan voor de reachtruck als oplossing. Dit type truck dankt zijn naam aan een bijzondere functionaliteit: de mast is naar voren en naar achteren te schuiven. Het lijkt alsof de reachtruck ‘reikt’ naar de last. Dankzij de verschuifbare mast heeft een reachtruck in het gangpad 500 tot 600 millimeter minder ruimte nodig dan de driewieler.

Kracht reachtruck

De reachtruck heeft nauwelijks verende wielen, waardoor een grote stabiliteit een van de pluspunten is.  Een hefhoogte van ruim 10 meter is bij een reachtruck geen uitzondering. Zelfs de overblijvende restcapaciteit is op deze hefhoogte zeer aanvaardbaar. Vanzelfsprekend heeft de reachtruck ook nadelen. De harde wielen zijn toegesneden voor een mooie, harde betonvloer. Deze wielen zijn eigenlijk niet geschikt voor een buitenterrein met stelconplaten of bestrating.

Stramien

De optelsom van de breedtes van een enkele stelling, een gangpad en weer een enkele stelling noemen we een stramien. Stel dat de diepte van een stelling 1.200 millimeter in beslag neemt. De breedte van het gangpad van een driewieler omvat 3.300 millimeter. Het stramien heeft dan een breedte van 5.700 millimeter. Als u 1 gangpad extra wil creëren, moet u dus besparen op het bestaande stramien van 5.700 millimeter. Als het gangpad van een reachtruck 600 millimeter smaller is dan het gangpad van een driewieler, dan heeft u een magazijn van 10 gangpaden nodig om een extra gangpad te realiseren.

Resumé

Wanneer krijgt een driewieler de voorkeur en wanneer is een reachtruck de beste keuze? Een driewieler is de beste optie als een heftruck zowel binnen als buiten rijdt en als u beschikt over een middelgroot magazijn met de bovenste ligger op circa 5.500 millimeter. Een reachtruck is de beste oplossing als u alleen binnen rijdt en als u een groter magazijn heeft met de bovenste ligger op ongeveer 8 á 9 meter.

Welke heftruck of reachtruck - 3

Meer weten of afspraak maken?

Wilt u meer tekst en uitleg over de heftrucks (3 en 4 wielen) en reachtrucks die Heli Heftrucks in het assortiment heeft? Of bent u nieuwsgierig welk type truck het beste past bij uw logistieke vraagstuk? De experts van Heli Heftrucks geven u graag een onafhankelijk advies. Neem contact op met uw plaatselijke Heli-dealer of vul het contactformulier in om een afspraak te maken?

Als productmanager bij Heli Heftrucks Nederland BV deelt Don Vernooy graag zijn kennis over interne transportmiddelen. In zijn blogs licht hij wetenswaardigheden toe en geeft hij handige tips. Hij streeft ernaar om complexe onderwerpen in eenvoudige, begrijpelijke taal toegankelijk te maken.