De ontwikkeling van Heli Heftrucks in China

We gaan hiervoor terug naar het begin. Heli, van oorsprong een metaal verwerkend bedrijf, werd in 1958 opgericht. Deze industrie bleek geen match te zijn en Heli bracht in 1964 haar eerste heftruck op de markt. Een mijlpaal voor het bedrijf. De ontwikkeling van heftrucks ging door en in 1985 lanceerde Heli haar eerste elektrische heftruck.

De heftrucks van Heli werden in China ontwikkeld en verliep relatief traag in de jaren 70 en 80. Deze ontwikkeling is te vergelijken met hetzelfde tempo als de Chinese economie. Naarmate er meer industrie ontstond, was er ook meer behoefte aan intern transportapparatuur waardoor alles in een stroomversnelling kwam.

Heli’s groei tot grootste fabrikant

Heli groeide snel ten opzichte van de andere, relatief kleine fabrikanten van heftrucks. In 1991 was Heli zelfs de grootste fabrikant van heftrucks in China. In 1996 ging Heli naar de beurs; de Shanghai Stock Exchange. Tot op de dag van vandaag is Heli nog steeds onafgebroken de grootste heftruck fabrikant.

Chinese heftruck industrie

De snelle groei van Heli maakte dat de kwaliteit van de Heli trucks in de jaren 80 en 90 niet te vergelijken was met de trucks uit Europa.

Grote Europese merken, zoals Linde en Jungheinrich probeerden in die jaren de markt over te nemen met westerse producten. Ze vestigden zich in China met eigen fabrieken.

In deze jaren waren er al Nederlandse zakenlui die de “goedkopere” heftrucks van Heli kochten in China en in Nederland aan de man brachten. Helaas voldeden in die tijd de trucks van Heli niet aan de westerse eisen. Dit gaf de handelslijn van Heli in het westen een negatief beeld met het stopzetten als gevolg.

De Chinese heftruck industrie, met name Heli, moest haar kwaliteit aanpassen aan de westerse kwaliteit wilde zij hierin meekomen. Er waren hogere kwaliteitseisen nodig.

Hogere kwaliteitseisen

Met de enorme groei van de Chinese economie en de vraag uit het Westen werden de kwaliteitseisen hoger en hoger. Heli ging hier uiteraard in mee en zag kansen.

Een samenwerking met het Japanse TCM was geboren. In de fabrieken van Heli werden de TCM heftrucks gefabriceerd onder extreem hoge kwaliteitsleiding van de Japanners. Dit gaf Heli een enorme voorsprong op de andere in haar doorontwikkeling.

Eind 2002 eindigde het contract met TCM, waarop Heli besloot om dezelfde trucks te blijven bouwen onder de naam Heli Trucks. Heli liep ondertussen voorop met een goede prijs / kwaliteit verhouding. Dit wetende besloot Heli opnieuw haar trucks te gaan exporteren. Met dien verstande dat Heli kwaliteit wilde borgen via haar afzetkanalen. Heli had hiervoor haar eigen marketingideeën: het ontwikkelen van een Heli dealer organisatie in alle continenten van de wereld.

Milieu en ergonomie

Lange tijd was de meest verkochte heftruck in China de 3 ton diesel. Europa en de moderne Chinese industrie eiste ook milieuvriendelijke oplossingen en Heli ontwikkelde gestaag een complete lijn elektrische heftrucks en reachtrucks. De ontwikkeling ging door, vanuit verbetering arbeidsomstandigheden was er behoefte aan ergonomische hulptrucks. Waarop Heli haar vleugels nog verder spreidde en de markt elektrische pallettrucks en stapelaars aanbood.

Invloed vanuit industrie

Sinds deze eeuw heeft iedere fabrikant gemerkt dat de industriële invloed enorm groot is. De groei van de Chinese industrie in de eerste 15 jaar van deze eeuw was jaarlijks met dubbele cijfers. De behoefte aan intern transportapparatuur groeide in een gelijk tempo. Vele Europese en Amerikaanse fabrikanten laten hun producten in China fabriceren met een hoog kwaliteitsniveau. Heli als marktleider in China is niet voor niets marktleider en kan concurreren tegen deze hoge eisen uit de markt.

De kracht van samenwerking

In de afgelopen jaren is Heli samenwerkingen aangegaan op basis van joint-ventures voor verdere expansie. Om op deze manier een toonaangevende speler te worden in research & development (R&D), fabricage en assemblage en verkoop van industriële voertuigen, geavanceerde material handling apparatuur en “high end” transmissies.

Zeer positieve toekomst

Heli wilt vooruit, blijft doorontwikkelen, benut kansen en blijft zich verbeteren. De kwaliteit van Heli is gelijk aan die van de westerse wereld en dat maakt Heli interessant voor verdere samenwerkingen. Heli kijkt met haar kwalitatief goede trucks naar een zeer positieve toekomst. Misschien wel met u als klant! Om u een beeld te geven over Heli, hier nog wat cijfers.

Extra info over de nr. 1 in China en de nr. 7 op wereldranglijst

Omzet: ca 1,5 miljard dollar
Aantal heftrucks in 2019: 160.000
Medewerkers: 10.000 wereldwijd
Joint-ventures: Jungheinrich en ZF
Sales en support-vestigingen: Zuid-Oost Azië, Europa en Amerika

Wilt u weten wat Heli voor uw organisatie kan invullen? Probeer het eens. Voor de prijs en kwaliteit hoeft u het niet te laten!