De voor- en nadelen van een elektrische heftruck

Elektrische heftrucks hebben in sneltreinvaart de Nederlandse markt veroverd. De elektrisch aangedreven heftruck heeft in ons land een marktaandeel van maar liefst 65 – 70%.  Het gebruik van elektrische aandrijving is dus al behoorlijk ingeburgerd geraakt. Elektrische heftrucks zijn leverbaar met capaciteiten van 1 tot en met 10 ton. Waar blinkt de elektrische heftruck nu in uit? En op welke punten is deze krachtpatser voor verbetering vatbaar. Hoogste tijd om de werkwijze toe te lichten en de voor- en nadelen van een elektrische heftruck op een rij te zetten.

Aandrijving met lood-zwavelzuur batterijen

Hoe gaat deze aandrijving van een elektrische heftruck in zijn werk? Sinds het midden van de vorige eeuw worden lood-zwavelzuur batterijen hiervoor gebruikt. De chemische reactie van het zuur dat in de loodplaten trekt, is een beproefde methode om stroom op te wekken. Sinds de introductie van deze zogenoemde ‘natte accu’ is de capaciteit van de batterijen nauwelijks gestegen. Sinds die tijd zijn de materialen wel sterk verbeterd en is het onderhoud een stuk eenvoudiger geworden.

Voordelen elektrische heftruck

Het hoge marktaandeel komt niet uit de lucht vallen.  In vergelijking tot heftrucks met een LPG- of dieselmotor hebben elektrische heftrucks een aantal duidelijke pluspunten. Behalve de langere levensduur en de lagere onderhoudskosten heeft een elektrische heftruck nog twee kenmerkende voordelen.  Een batterij-aangedreven heftruck heeft ook een lager geluidsniveau en de belasting voor het milieu is lager. Daartegenover staat een hogere investering. In de praktijk verdient u deze investering binnen afzienbare tijd terug.

Nadelen elektrische heftruck

De exploitatiekosten van een elektrische heftruck of een heftruck met een verbrandingsmotor zijn redelijk eenvoudig met elkaar te vergelijken. In deze vergelijking spelen meerdere variabelen een rol. Om die reden is het goed om naar een specifieke gebruikssituatie te kijken. In zijn algemeenheid gelden voor een lood-zwavelzuur batterij de volgende nadelen:

  • De beperkte levensduur
  • Het wekelijks onderhoud
  • De grote afmeting en het gewicht van de batterij
  • De beperkte actieradius

Beperkte levensduur

Bij intensief gebruik is de levensduur van een elektrische heftruck plusminus 1500 ladingen of 6 jaar. Bij goed onderhoud levert de batterij na deze periode nog maar 80% van zijn capaciteit en is dan zowel technisch als economisch versleten. Bij een lagere inzet en in geval van slechts een paar ladingen per week kan de levensduur van de ‘natte’ batterij opgerekt worden tot 8 á 9 jaar.

Wekelijkse onderhoud

Het onderhoud beperkt zich tot het wekelijks controleren van het vloeistofniveau en het eventueel bijvullen met gedemineraliseerd water. Voor dit proces zijn er goede automatische vulsystemen verkrijgbaar. Zo vergt het bijvullen weinig tijd en is de batterij altijd tot het juiste niveau gevuld. Daarnaast is het schoonhouden van de batterij erg belangrijk, omdat er anders lekstromen ontstaan die de inzet en de levensduur kunnen bekorten.

Afmeting en gewicht

Een batterij is opgebouwd uit cellen en elke cel geeft 2 volt door. Door bijvoorbeeld 24 cellen parallel te verbinden, ontstaat een spanning van 48 volt. De actieve oppervlakte van de platen in de cel bepalen de capaciteit van iedere cel. Is er een grote capaciteit nodig? In dat geval wordt de oppervlakte vergroot met grotere of meerdere platen in een cel. Kijkend naar de afmeting van de truck, is het cruciaal om de grootte van de batterij te beperken. Het lood en het zuur maken een batterij al snel een stuk zwaarder. Bij heftrucks is deze omvang niet zo’n probleem, want er is een contragewicht nodig. Heftrucks met een LPG- of dieselmotor zijn daarom uitgerust met een afzonderlijk contragewicht.

Beperkte actieradius

Als een lood-zwavelzuur batterij leeg is, duurt het minimaal 7 – 8 uur voordat hij weer gevuld is. Een tussenlading geven is erg slecht en beperkt de levensduur van de batterij enorm. Heeft een batterij onvoldoende vermogen om een dagtaak te volbrengen? In dat geval is het raadzaam om met wisselbatterijen te werken. Deze werkwijze vergt een extra investering.  Niet alleen in de batterijen zelf, maar ook in de benodigde ‘wisselapparatuur’. Denk hierbij aan takels, rollenbanen of elektropallettrucks.

Alternatief

Een modern alternatief voor de ‘natte’ batterij is de zogenoemde Lithium-ion-batterij of accu. Deze batterij kent diverse voordelen, zoals een langere levensduur, onderhoudsvrij, kleinere afmetingen en gewichten en kortere laadtijden. Er kleven ook nadelen aan deze Lithium batterijen, zoals een hoge investering, hoge laadstromen en een relatief laag gewicht. Een van de volgende blogs gaat dieper in op de lithium-ion batterij.

Meer weten of afspraak maken?

Wilt u meer weten over de exploitatiekosten van een elektrische heftruck? Of heeft u behoefte aan een grondig advies bij de keuze van de juiste heftruck voor uw bedrijfsvoering of interne transport? De experts van Heli Heftrucks staan u graag met raad en daad terzijde. Neem contact op met uw plaatselijke Heli-dealer of vul het contactformulier in om een afspraak te maken?

Als productmanager bij Heli Heftrucks Nederland BV deelt Don Vernooy graag zijn kennis over interne transportmiddelen. In zijn blogs licht hij wetenswaardigheden toe en geeft hij handige tips. Hij streeft ernaar om complexe onderwerpen in eenvoudige, begrijpelijke taal toegankelijk te maken.